Az iskolába kerülő gyermekek ugyanakkor egyre súlyosbodó mértékben mutatják az általános társadalmi értékvesztés következményeit: motiválatlanságot, érzelmi és mentális instabilitást, céltalanságot, reményvesztettséget, és a társas kapcsolatok ápolásának (együttműködés, konfliktuskezelés) hiányzó készségeit.
Ezek nagyon komoly fegyelmezési, motiválási és nevelési feladatokat rónak a pedagógusokra, amelyek nemcsak elsőbbséget kell élvezzenek az oktatási munkával szemben (az érzelmileg zaklatott gyermekek képtelenek a tanulásra koncentrálni), de ezek tudatos és eredményes fejlesztése nagyon kevés pedagógiai képzésnek volt szerves része. Ezzel egyidejűleg a szülői erőforrások is – legyenek azok anyagi, érzelmi vagy mentális természetűek – egyre szűkösebbek, és egyre kevésbé tudnak hozzájárulni a gyermekek oktatásához.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy az általános szemlélet csak a tanulmányi eredményeket veszi figyelembe; a személyiség ápolásáért, fejlesztéséért tett heroikus erőfeszítések gyakran láthatatlanok, és így elismerés nélkül is maradnak. Különösen igaz ez a hátrányos helyzetű diákokkal foglalkozó – növekvő számú – intézményekre és pedagógusaikra. Nem meglepő, hogy egyre több pedagógus küzd emésztő szakmai és lelkiismereti dilemmákkal, ismétlődő kudarcokkal, reménytelenséggel, a kiégés nyilvánvaló jeleivel, amelyek pedig tovább gyengítik szakmai eredményességüket.
Az Életrevaló program alapja
Az Életrevaló mentálpedagógiai folyamat alapja Stephen Covey: A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása c. könyve, amely az önmagával és másokkal harmonikusan működő személyiség hét területét tárja fel. Az első szakaszban (1-3. szokás) az intraperszonális intelligenciát fejleszti a döntés és felelősségvállalás (1.), a jövőképalkotás és tervezés (2.), az értékalapú idő- és energiagazdálkodás (3.) alapelveinek bemutatásával.
A második szakasz fókuszában az interperszonális intelligencia erősítése áll: a következetesen kölcsönös előnyökre törekvés az élet mindennapi helyzeteiben és rendszereiben (4.), az empatikus és erőszakmentes kommunikáció (5.) és a kreatív csoportos problémamegoldás (6.) alapelveinek és eszközeinek ismertetésével. A modellt a személyes megújulás módszeres és következetes gyakorlata (7.) teszi teljessé.
A 7 szokás által fejlesztett készségek
A tapasztalat szerint a 7 szokás által közvetített gondolkodás- és viselkedésminták eredményesen fejlesztik azokat a személyes készségeket és jellemvonásokat, amelyeket a mai kor szülői és üzleti vezetői a fiataloktól elvárnak:
AZ ÉLETREVALÓ PROGRAM VÁRHATÓ ELŐNYEI: